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“मैं” का पूर्ण स्वस्थ होना

1 year ago By Yogi Anoop

“मैं” का पूर्ण स्वस्थ होना  

“मैं” इंद्रियों के माध्यम से रूप, रस, गंध इत्यादि से सुख प्राप्त करता है । जैसे “मैं” जिह्वा के माध्यम से भोजन का स्वाद लेता हूँ । यह सुख और दुख है । क्योंकि भोजन का स्वाद अच्छा भी हो सकता है और ख़राब भी हो सकता है । किंतु धीरे धीरे ध्यान साधना के बढ़ने से “मैं” जिह्वा के द्वारा स्वाद का अनुभव करने के बजाय उस जिह्वा को ही अनुभव करना प्रारंभ कर देता है । जब “मैं” इंद्रियों (जिह्वा) का अनुभव प्रारंभ करता है तब उसे विचारविहीनता की ख़ुशी प्राप्त होना प्रारंभ होनी शुरू होती है ।  यद्यपि जिह्वा भी एक विषय (object) है किंतु इस विषय में कोई सुख और दुख नहीं है । इस विषय (जिह्वा) से “मैं” का प्रत्यक्ष और सबसे नज़दीकी संबंध है किंतु “मैं” का भोजन से सीधा और प्रत्यक्ष संबंध नहीं है । “मैं का भोजन से संबंध जिह्वा के माध्यम से होता है । 

किंतु धीरे धीरे आध्यात्मिक साधना के बाद “मैं” उस सुख को को अधिक महत्व देता है जो सीधा उससे संबंध रखता है , जैसे “मैं” का संबंध सभी इंद्रियों से है तो वह उन्हीं इंद्रियों को अनुभव करने लगता है । 

जिसे (मैं) इंद्रिय के माध्यम से भोजन से स्वाद मिल रहा था , अब उसे उसी इंद्रिय को अनुभव करने से संतुष्टि मिलनी प्रारंभ हो गई है । अर्थात् उसी “मैं व दृष्टा” ने उन सभी इंद्रियों के माध्यम से दृश्यों देख करके शांत और संतुष्ट होने के बजाय , उन सभी इंद्रियों को अनुभव करना प्रारंभ कर दिया जिसके द्वारा वह दृश्यों से सुख भोग रहा था । 

ऐसे ही जिन आँखों के माध्यम से “मैं” को दृश्यों से ख़ुशी मिल रही थी , अब उस “मैं” ने आँखों को ही दृश्य बना लिया । दृश्य बनाकर उन्हीं आँखों को अनुभव करने से ख़ुशी मिलने लगी । अंतर बस इतना था कि आँखें दृश्यों को देखती थी तो वह सुख और दुख था और जब “मैं” ने आँखों को दृश्य बनाकर कर अनुभव करना प्रारंभ किया तो उसे अब एक ऐसी संतुष्टि मिलनी प्रारंभ हुई जो सुख और दुख से परे था । उस अनुभा से विचार वि मन ठहर से गये । “मैं” ने इंद्रियों के दृश्यों को महत्व ना देकर उनको अधिक महत्व दिया जो उसके सबसे अधिक नज़दीक था । उसके नज़दीक इंद्रियाँ ही थीं । 

धीरे धीरे इस प्रकार के अनुभव के बाद उसे उन्हीं इंद्रियों के माध्यम से स्वयं की अनुभूति होनी प्रारंभ हुई । यही आत्म अनुभूति के नाम से जाना जाता है । अब यहाँ पर इंद्रियों का महत्व समाप्त हो गया , ध्यान दें इंद्रियाँ समाप्त नहीं हुई । “मैं” के सामने इंद्रियों का महत्व समाप्त हुआ , वह इसलिए क्योंकि इंद्रियों को अनुभव करते हुए वह स्वयं को अनुभव करना प्रारंभ कर दिया । 

यह बिलकुल वैसे ही जैसे , दर्पण देखते समय व्यक्ति दर्पण को को देखने के बजाय स्वयं को देखता है । उस समय दर्पण का महत्व समाप्त हो जाता है , उस समय दर्पण के माध्यम से स्वयं के महत्व अनुभव करना प्रारंभ कर देता है । इसी को आत्म अनुभूति कहते हैं ।  मैं इसी को पूर्ण स्वास्थ्य कहता हूँ । क्योंकि 


Complete well-being of "I" 

experiences pleasure through the senses, such as taste through the tongue. Initially, the joy and sorrow are linked to the external experiences of taste, but with the progression of spiritual practice, the focus shifts from experiencing taste through the tongue to experiencing the tongue itself. When "I" begins to explore the senses (tongue), a joy of thoughtlessness begins. Although the tongue is an object, it does not carry joy or sorrow. The direct and closest relationship "I" has with this object (tongue) is through the experience, not directly through the act of eating.

Gradually, after spiritual practice, "I" starts giving more importance to the joy associated directly with itself. If the connection of "I" is with all senses, then it starts experiencing those senses. The satisfaction begins when "I," which was getting pleasure from experiencing food through the senses, now starts finding contentment in experiencing the senses themselves.

In the same way that "I" used to derive happiness from seeing scenes through the eyes, now "I" has turned the eyes into the scenes themselves. By making the eyes the experience, happiness is derived. The only difference is that when the eyes used to see scenes, there was joy and sorrow, but when "I" started making the eyes scenes and began experiencing them, a satisfaction beyond joy and sorrow emerged. "I" shifted focus from the importance of sensory scenes to the importance of the senses themselves.

After gradually experiencing in this way, "I" starts experiencing itself through those very senses. This is known as self-realization or Atma Anubhuti. Now, the importance of the senses comes to an end, but note that the senses themselves are not eliminated. The significance of the senses in front of "I" comes to an end because, by experiencing the senses, "I" begins to experience itself.

It's similar to when a person, while looking in the mirror, starts seeing themselves instead of the mirror. At that moment, the importance of the mirror ends, and through the mirror, the person begins to experience their own significance. This is what we call self-realization. I call this complete well-being because.

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